گشترش و توسعه انواع سایت

  • ۰
  • ۰

مهم ترین نکات مشارکت در ساخت‌ و ساز ساختمان 

 

مشارکت در ساخت‌ و ساز ساختمان نوعی قرارداد پیمانکاری است که در حوزه ساخت‌وساز ساختمان منعقد می‌شود. این قرارداد در مورد کلیه پروژه‌های تجاری، مسکونی و غیره قابل‌اجرا است. نحوه مشارکت در ساخت‌ و ساز ساختمان به این صورت است که مالک یک قطعه زمین یا ساختمان قصد احداث واحدهایی مسکونی یا تجاری را دارد، منتها برای پیاده‌سازی ایده‌اش پول و سرمایه کافی را در اختیار ندارد. در چنین شرایطی قرارداد مشارکت ساخت‌وساز به یاری مالک می‌آید. بر اساس این قرارداد مالک زمین در اجرای پروژه ساخت‌وساز خود از خدمات، امکانات و سرمایه پیمانکار بهره‌مند خواهد شد اما درازای آن، بخش یا درصدی از پروژه به‌طرف سازنده تعلق خواهد گرفت. به‌این‌ترتیب تقسیم هزینه میان مالک و سازنده صورت می‌گیرد.

مشارکت در ساختمان‌ سازی چیست؟

این روزها عقد قرارداد مشارکت در ساخت و ساز ساختمان میان مالکان زمین و سازندگان ملک نسبت به گذشته بسیار رونق یافته است. ازجمله دلایل رونق این امر نیز، افزایش قیمت ملک به‌خصوص در یک دهه اخیر است که سبب شده است دیگر اغلب سازندگان ملک نتوانند به تنهایی ملک موردنظر خود را خریداری کرده و سپس اقدام به ساخت‌وساز نمایند.

در چنین شرایطی، اغلب سازندگان تمایل دارند تا از قراردادهای مشارکت در ساخت کمک بگیرند تا از منظر اقتصادی برای آن‌ها توجیه بیشتری داشته باشد و از این طریق از صرف هزینه‌های اضافی برای زمین موردنظر جلوگیری کنند.

اما باید توجه داشت که، عقد این قرارداد تنها به نفع سازندگان نیست و مالکان نیز از آن بی‌بهره نخواهند ماند؛ چراکه از آن سوی این ماجرا مالکان زمین و یا خانه‌های فرسوده نیز به‌تنهایی توانایی انجام ساخت‌وساز در زمین‌های خود و همچنین دریافت وام‌های موردنیاز را ندارند. نکته مهم‌تر این است که اغلب مالکان در زمینه ساخت‌وساز ‌تجربه و تخصص لازم را ندارند، بنابراین بهترین گزینه پیش روی آن‌ها مشارکت با یک سازنده معتبر و شناخته‌شده است.

مشارکت در ساخت و ساز ساختمان درواقع به معنای سرمایه‌گذاری شخص یا اشخاصی به‌عنوان مالکین ملک و همچنین تعهد انجام عملیات ساختمانی و تأمین هزینه‌ ساخت و ساز ساختمان از سوی سازنده یا سازندگان است. با کمی دقت در تعریف ارائه‌شده کاملاً واضح است که ریسک مالکین نسبت به سازندگان به مراتب بسیار بیشتر است. اما سؤالی که شاید برای شما هم پیش بیاید این است که؛ مراحل مشارکت در ساخت و ساز ساختمان به چه صورت است؟ آیا انجام آن منفعتی دارد یا نه؟ برای پاسخ به این سوال‌ها در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا گام‌به‌گام با مراحل امضا، اجرا و پایان مراحل مشارکت در ساخت ساز ساختمان به‌طور خلاصه آشنا شوید.

مواد قانونی قابل استناد در قرارداد مشارکت در ساخت

ماده 10 قانون مدنی

قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند درصورتی‌که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است.

ماده 183 قانون مدنی

عقد عبارت است از اینکه یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد بر امری نمایند و موردقبول آن‌ها باشد.

ماده 190 قانون مدنی

برای صحت هر معامله شرایط ذیل اساسی است:

  • قصد طرفین و رضای آن‌ها
  • اهلیت طرفین
  • موضوع معین که مورد معامله باشد
  • مشروعیت جهت معامله

برای آشنایی با راه های کاهش کلاهبرداری در مشارکت در ساخت و ساز می توانید این مقاله را مطالعه کنید. https://news.akhbarrasmi.com/news/140105106330018491/%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی