گشترش و توسعه انواع سایت

  • ۰
  • ۰

ابزار دقیق در تجهیزات صنعتی مکانیکال چیست؟

ابزار دقیق یک زیرساخت برای سیستم کنترل و اتوماسیون و همینطور از مهم ترین تجهیزات مکانیکال است که شامل ابزاری مانند فلومتر، کنترلر فشار، فلوکنترلر، پمپ، راکتور آزمایشگاهی، دتکتورگازیف ژنراتور و غیره می‌باشد. ما با کمک این ابزار دقیق، امکان اندازه‌گیری، نمایش، انتقال، ثبت و کنترل پارامترهای مهم فیزیکی همچون دما، فلو، فشار، سطح مایعات و غیره در پروسه‌های صنعتی به شکلی دقیق و منظم برایمان فراهم می‌شود.

ابزار دقیق را می‌توان به دو صورت در تاسیسات صنعتی مکانیکال دسته‌بندی کرد. یک نوع، از نظر نوع عملکرد این ابزار؛ برای مثال ابزار‌هایی که عمل کنترل کردن دما و یا فشار و رطوبت و یا سطح را بر عهده دارند به کنترلر مشهورند. به همین صورت، ابزار نمایش این مقادیر، به ایندیکیتور یا نمایشگر معروف‌اند و ابزار انتقال اطلاعات مقادیر به‌صورت سیگنال‌های استاندارد، ترانسمیتر یا منتقل‌کننده نامیده می‌شود.

نوع دیگر تقسیم‌بندی ابزار دقیق در تاسیسات صنعتی مکانیکال را می‌توان ازنظر پارامتری که این ابزار بایستی عملیاتی بر روی آن‌ها انجام دهد، دسته‌بندی کرد. برای مثال بخش‌های ابزار دقیق مربوط به دما نظیر کنترلر دما، ترمومتر و ترانسمیتر دما یا نمایشگر دما، همچنین ابزار اندازه‌گیری و کنترل دقیق فشار، فلومتر یا سنجش جریان سیالات و انتقال مقادیر فلو یا کنترل فلو، ابزار سطح سنجی یا اندازه‌گیری سطح مواد درون مخازن و کنترل دقیق آنها و ابزار سرعت سنجی، ابزار رطوبت سنجی و غیره.

قسمت‌های تشکیل‌دهنده ابزار دقیق

ابزار دقیق از سه قسمت اساسی تشکیل می‌شود که این سه قسمت عبارت‌اند از:

  1. اندازه‌گیری
  2. کنترل
  3. محرک‌ها (وسایل خروجی)

این سه مجموعه در کنار یکدیگر، مکمل یک سیستم به نام سیستم‌های کنترل اتوماتیک می‌باشند که این سیستم وظیفه انجام کنترل فرایندی را در یک مجموعه عملیاتی بر عهده دارد.

لرزه‌گیر چیست؟

لرزش و ارتعاش یکی از پدیده‌هایی است که روزانه با آن برخورد زیادی می‌کنیم؛ لرزه‌گیر یکی از تجهیزات مکانیکال است و همینطور وسیله‌ای است که از ارتعاش‌ها و لرزه‌های ناخواسته بر روی خطوط لوله جلوگیری می‌کند.

برخی از انواع لرزه‌گیر‌ها بسیار ساده هستند و فقط شامل یک‌تکه‌ای از لاستیک یا اصطلاحاً ابر هستند. این نوع از لرزه‌گیر‌ها برای نصب در زیر پایه‌های موتورها، وسایل مکانیکی خط تولید، سانتریفیوژها و حتی ماشین چاپ استفاده می‌شوند.

برخی دیگر از انواع لرزه‌گیر‌ها پیچیده‌تر بوده، و مدل‌های مختلفی از آن‌ها نیز باتحمل فشار بالا و یا تالرنس بسیار زیاد برای لرزش‌های سنگین ساخته‌شده‌اند.

این نوع لرزه‌گیر‌های پیچیده معمولاً برای خطوط گاز و نفت پرکاربردتر هستند.

عایق چیست؟ و انواع آن کدام است؟

هر چیزی مانع انتقال انرژی و جرم شود، عایق نام دارد. عایق وسیله‌ای است که جهت جلوگیری از انتقال حرارت و صوت از یک ناحیه به سایر ناحیه‌ها طراحی‌شده است. از این رو می توان گفت نقش پررنگی در تجهیزات مکانیکال طبیعتاً هدف استفاده از عایق، نگه‌داشتن گرما یا صوت در داخل یا خارج از خانه و یا محدود کردن آن‌‌ها به بخش خاصی از خانه است.

عایق می‌تواند به روش‌های مختلفی کار کند اما متداول‌ترین آن‌ها شامل ترکیب متریال‌هایی است که حاوی میلیون‌ها کیسه ریز هوا است. هوا هنوز نیز، عایق خوبی به شمار می‌رود و کیسه‌های هوا، متریالی‌ است که به اکثر عایق‌ها مقاومت حرارتی بالایی می‌بخشد.

در اینجا باید منظور از عایق‌: آری را باهم مرور کنیم؛ مقصود از عایق‌کاری جلوگیری از نفوذ و ورود عواملی از خارج به داخل و یا از داخل به خارج است. معمولاً از عایق‌کاری برای جلوگیری از نفوذ رطوبت نیز استفاده می‌شود؛ اما اگر مقصود از عایق‌کاری جلوگیری از نفوذ عوامل دیگری مانند صدا یا حرارت، باشد، عایق‌کاری با پسوند مربوط به آن کار می‌رود مثلاً عایق‌کاری حرارتی و یا عایق‌کاری صوتی.

برای خرید انواع تجهیزات مکانیکال می توانید وارد لینک زیر شوید . https://ts-helma.com/industrial-equipment-and-facilities/mechanical-industrial-equipment/

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی